Verdeling van de leerkrachten over de jaargroepen:
1 A - juf Sigrid en juf Natascha
1/2 B - juf Daphne en juf Natascha
1/2 C - juf Suzanne
1/2 D - juf Cindy en juf Lenny
1 E (vanaf 1-1-26) - juf Nicole en juf Margaretha
3 A - juf Senna
4 A - juf Jolande en juf Yvonne/ LIO-student: juf Babette
4 B - juf Marsha en juf Annebel ( juf Nicole tijdens verlof juf Annebel)
5 A - juf Jessica en juf Margaretha
5 B - juf Anouk
6 A - juf Amanda en juf Saskia
6 B - juf Isa
7 A - juf Elze en juf Monique
7 B - juf Lisa
8 A - juf Caitlin
8 B - meester Tim
Overige functies:
Groepen op school
Onze leerlingen worden op de volgende wijze gegroepeerd:
Leerstofjaarklassen: leerlingen zijn op basis van leeftijd gegroepeerd
Invulling onderwijstijd
Wat is onderwijstijd?
Kinderen in Nederland hebben recht op voldoende uren onderwijs. In de wet staat een minimaal aantal uur dat een leerling
les krijgt tijdens de 8 jaar op de basisschool. De school bepaalt zelf de indeling van de schooldag en de tijden waarop de
leerling op school moet zijn.
Technisch lezen
Op speelse wijze komen de kinderen in de kleutertijd in aanraking met lezen. Vanaf leerjaar 3 wordt het lezen methodisch geleerd met “Veilig leren lezen” van Zwijsen. We werken met de methode “Estafette 5” in groep 4 t/m 8 waarmee kinderen drie keer per week leesonderwijs krijgen. Daarnaast werken we ook aan het leesplezier doormiddel van vrij lezen in eigen gekozen boeken en activiteiten door het jaar heen.
Begrijpend lezen
Het is van belang dat de kinderen leren om te begrijpen wat er staat. Het begrijpend en studerend lezen leren we met de methode "Nieuwsbegrip". In groep 7-8 hebben we DIA-leesgroepjes voor kinderen die dat nodig hebben, 1x per week krijgen zij extra begrijpend leesles van juf Monique.
Nederlandse taal
In groep 3 zit spelling en taal in de methode "Veilig leren lezen". Wij werken met "Taaljacht" in groep 4 t/m 8 voor taal, woordenschat en spelling. Mondelinge taalvaardigheid vinden wij belangrijk en oefenen we o.a. met het houden van spreekbeurten. We werken vanuit werkboeken en schriften omdat we schrijven belangrijk vinden. Daarnaast gebruiken we Chromebooks om te automatiseren voor woordenschat en spelling.
Schrijven
In de kleutergroepen wordt het voorbereidend schrijven geoefend, hiervoor worden schrijfbladen gebruikt die passen binnen het thematisch werken. In de groepen 3/m 8 wordt de methode Pennenstreken gebruikt.
Rekenen
In groep 1 en 2 rekenen we met "Sprongen vooruit". We werken met de methode “Semsom” in groep 3 en 4. Bij deze methodes staat spelend/bewegend leren centraal. Vanaf groep 5 rekenen we met "Wereld in getallen 5" op een Chromebook met de versie vanuit "Gynzy". Het uitrekenen doen de kinderen in hun uitrekenschrift. We zetten concreet materiaal in om rekenen ook te ervaren. We werken met een vast stappenplan om verhaalsommen uit te rekenen. Moeilijke rekenwoorden maken we zichtbaar. Daarnaast besteden we extra aandacht aan het automatiseren en werken de kinderen in oefenbundels binnen "Gynzy" zodat kinderen voldoende automatiseren.
Wereldoriëntatie / verkeer
"Blink Wereld" is onze methode in groep 3 t/m 8. We leren leerlingen om zelf na te denken, zelf de wereld om zich heen te ervaren en ontdekken. Alle doelen voor Aardrijkskunde, Geschiedenis en Natuur & Techniek komen aan bod. Verkeer is opgenomen onder de noemer wereldoriëntatie en geven wij vanuit de "Jeugdverkeerskrant" en in groep 3 met de digitale methode van "Veilig verkeer Nederland". Het doel is om kinderen zelfredzaam te maken in het verkeer
Skillslab
Het SkillsLab is een plek binnen onze school waar we de kinderen de 21-eeuwse vaardigheden aanleren met behulp van moderne media. Wij leren de kinderen de basisvaardigheden aan wat betreft digitale geletterdheid, we maken ze instrumentvaardig (te denken valt aan het programmeren van robots) en we leren ze mediawijs door het leven te gaan. We werken op een onderzoekende en ontwerpende manier, omdat deze leerstijl het best past bij de kinderen van nu. Naast de 21- eeuwse vaardigheden komt wetenschap en techniek ook aan bod tijdens de lessen en met behulp van de "Maakotheek". Binnen ons Skillslab krijgen de kinderen ook kooklessen.
Levensbeschouwing
Binnen de Rozenhorst wordt gebruik gemaakt van de methode “Hemel en Aarde”. Uitgangspunt is de katholieke identiteit. Respect voor elkaar en zorg voor al wat leeft staan hierbij centraal. In de lessen wordt ingegaan op de verschillende wereldgodsdiensten. We zoeken overeenkomsten en respecteren verschillen. Met Hemel en Aarde leren kinderen wat godsdienst, levensbeschouwing en spiritualiteit in je leven kunnen betekenen. Het is niet de bedoeling van de lessen om kinderen christelijk of katholiek op te voeden. De leerlingen leren tijdens de lessen nadenken over levensbeschouwelijke onderwerpen en ervaringen. Ze ontdekken en ontwikkelen vaardigheden waarmee ze hun spiritualiteit kunnen ontwikkelen.
Burgerschap/ SOVA
Kwink is een digitale methode voor sociaal-emotioneel leren. Inclusief Burgerschap en mediawijsheid voor groep 1 t/m 8. Praktisch, leuk en altijd actueel. Gericht op preventie (van bijvoorbeeld pesten op school) en de kracht van een veilige groep. Sluit goed aan bij de principes van PBS (Positive Behaviour Support). Met behulp van deze methode werken wij wekelijks aan een veilig klimaat waarin ieder kind zich prettig voelt. We bereiden de kinderen voor op hun positieve invloed in de maatschappij. Burgerschap komt niet alleen voor in Kwink. Burgerschap is er iedere dag binnen verschillende lessen en dagelijkse activiteiten. Op school is er een burgerschapskatern waarin we beschrijven welke doelen we behandelen en in welk leerjaar. Ook staat daarin beschreven welke activiteiten en methodes we daaraan koppelen. Hoe we de resultaten omtrent burgerschap monitoren staat ook beschreven in het burgerschapskatern.
Week van de Lentekriebels
De Week van de Lentekriebels is een jaarlijkse projectweek voor het basisonderwijs over verliefdheid, relaties, weerbaarheid en seksualiteit. Alle scholen in Nederland zijn verplicht om aandacht te besteden aan deze onderwerpen en kunnen zelf bepalen op welke manier zij daar invulling aan geven, passend bij de achtergrond van de school. Wij werken met de methode "Kriebels in je buik". Uit deze methode selecteren we lessen die wij passend vinden voor onze leerlingen en aansluiten bij de verplichte kerndoelen in het onderwijs. De leerkracht informeert van te voren de ouders over de gekozen onderwerpen in de klas.
Engelse taal
In leerjaren 1 t/m 8 wordt het vak Engels gegeven. Wij proberen de kinderen een basis te geven voor deze belangrijkste wereldtaal. In de door ons gebruikte methode “Take it easy” wordt ruim aandacht geschonken aan alledaagse dingen. Zaken die dicht bij de kinderen staan en heel goed toe te passen zijn in de praktijk.
Bewegingsonderwijs
Kleuters krijgen twee keer per week bewegingsonderwijs van hun leerkracht in de speelzaal. Groep 3 t/m 8 krijgt twee keer per week (45 minuten) bewegingsonderwijs in de gymzaal van onze vakdocent (HALO- opgeleid). De groepen 4 t/m 8 krijgen 8 weken achter elkaar bewegingsonderwijs in het zwembad waarbij zelfredzaamheid en spel in het water het doel is. Tijdens deze periode hebben deze groepen 1x per week bewegingsonderwijs in de gymzaal en 1x per week bewegingsonderwijs in het zwembad.
Kunstzinnige en creatieve vorming
In alle groepen is er aandacht voor de kunstzinnige en creatieve vorming. Middels een online methode is er aandacht voor de muzikale ontwikkeling en in alle groepen staat er wekelijks handvaardigheid of tekenen op het programma. Vanuit DIARozenburg zijn er gedurende het schooljaar ook kunstlessen die gegeven worden door gastdocenten. We doen ook mee aan het cultuurtraject Rotterdam
Extra faciliteiten
Onze school beschikt over de volgende extra faciliteiten: