Wat is de doorstroomtoets?
Let op: Vanaf het schooljaar 2023-2024 maken alle leerlingen aan het eind van de basisschool een doorstroomtoets. Dit is verplicht. Met de doorstroomtoets kunnen leerlingen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. In de weken voor het toetsmoment geeft de leerkracht de leerling een advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Heeft de leerling een hogere doorstroomtoetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen. Heeft de leerling een lagere doorstroomtoetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan blijft het advies van de school leidend. .
De doorstroomtoets vindt plaats in februari en geeft leerlingen een gelijke kans om zich eind maart aan te melden voor de middelbare school van hun voorkeur die het best past bij hun niveau. De doorstroomtoets is geen examen, leerlingen kunnen niet slagen of zakken.
Referentieniveaus
De Inspectie van het Onderwijs controleert of het onderwijs op scholen van voldoende niveau is. De doorstroomtoetsresultaten van de leerlingen spelen een belangrijke rol bij deze controle. Vanaf 1 augustus 2020 gebruikt de inspectie referentieniveaus om te bepalen of een school voldoende of onvoldoende presteert.
Wat zijn referentieniveaus?
Een doorstroomtoets meet voor de onderdelen Nederlandse taal en rekenen:
Het fundamentele niveau (basisniveau) en het streefniveau (hogere niveau) worden ook wel de ‘referentieniveaus’ genoemd. Ze zeggen dus welk niveau de leerlingen op de school hebben gehaald op de gebieden taal en rekenen. Om te kijken of de school voldoende of onvoldoende heeft gescoord, worden ze vergeleken met signaleringswaarden van de. Inspectie van het Onderwijs.
Wat zijn signaleringswaarden?
Hoeveel procent de school minimaal moet halen op de beide niveaus ligt vooraf vast. Deze percentages worden namelijk door de Inspectie van het Onderwijs bepaald. Als de school minder goed scoort dan deze vastgestelde, minimale waarde, kan het een signaal zijn dat er misschien iets niet goed gaat op de school. Daarom worden deze minimale scores ‘signaleringswaarden’ genoemd. Wanneer het percentage leerlingen op de school voor zowel het fundamentele niveau als het streefniveau op of boven de signaleringswaarden liggen, zijn de resultaten in dat schooljaar voldoende.
Gemiddelde van drie jaar resultaten
De gegevens die worden getoond in de schoolgids zijn een gemiddelde van de afgelopen drie jaar. De percentages van de eindtoetsresultaten van 2022 en 2023 en de doorstroomtoetsresultaten van 2024 worden hieronder getoond.
In februari maken de leerlingen van groep 8 de doorstroomtoets van IEP. Deze toets laat zien hoe de leerlingen zich de afgelopen jaren op school ontwikkeld hebben. Het is het laatste meetmoment voordat de leerlingen naar het Voortgezet Onderwijs (VO) vertrekken. Een doorstroomtoets afnemen brengt bepaalde verwachtingen met zich mee. Wij als school hebben deze verwachtingen met elkaar besproken en daar per vakgebied (Rekenen-wiskunde, taalverzorging en lezen) een streefdoel aan gehangen. Deze streefdoelen worden uitgewerkt in concrete actieplannen voor de groep om ervoor te zorgen dat de doelen op de doorstroomtoets worden behaald.
We scoren met ons 3-jaars gemiddelde boven de inspectienorm voor onze school. Een compliment voor alle leerkrachten, kinderen en de ouders.
Er wordt vanuit de inspectie niet meer gekeken naar de gemiddelde eindscore per schooljaar. Over 3 jaar wordt er naar het gemiddelde resultaat op de referentieniveaus gekeken. Het basisniveau 1F is het niveau voor taal en rekenen dat het overgrote deel van de leerlingen aan het einde van de basisschool tenminste zou moeten beheersen. Daarnaast heeft de overheid de ambitie dat een groot deel van de basisschoolleerlingen een hoger niveau haalt: het streefniveau. Voor taal is dat het 2Fniveau en voor rekenen is dat het 1S-niveau. Wij scoren boven de inspectienorm voor onze school.
Scores 2024-2025:
- Rozenhorst 1F: 97,2% /inspectienorm 85%
- Rozenhorst 1S/2F: 61,1%/ inspectienorm 38,7%
Het 3-jaars gemiddelde na schooljaar 2024-2025 is boven de inspectienorm en dus voldoende:
- Landelijk 1F 93,9%/ Rozenhorst 89,6%/ inspectienorm 85%
- Landelijk 1S/2F 50,4%/ Rozenhorst 46,6%/inspectienorm 38,7%