Anti-pestprogramma
Op onze school hechten wij veel waarde aan sociale veiligheid. Een sociaal veilige school is een basisvoorwaarde om tot leren te komen. “Op de Rozenhorst mag iedereen zichzelf zijn en hebben wij oog voor elkaar. Verschillen worden geaccepteerd en omarmd. Er hangt een gezellige en ontspannen sfeer. Een kind vertrouwt of leert vertrouwen in zichzelf en in anderen te hebben. Er is ruimte voor zelfontplooiing, mooie gesprekken en samenwerking. Sportiviteit, verantwoordelijkheid en openheid horen hier ons inziens ook bij.” Vanuit onze visie heeft het team een aantal schoolafspraken opgesteld die de basis vormen van onze aanpak in het borgen van de sociale veiligheid op school:
- Iedereen mag er zijn.
- Wij zorgen voor elkaar.
- Wij zorgen voor de omgeving.
- Wij helpen elkaar.
- Wij doen het samen.
Wij vinden het belangrijk dat er naast klassenafspraken ook schoolafspraken zijn op dit gebied. Afspraken die staan voor onze omgangsnormen en - waarden, voor onze school als minimaatschappij waar iedereen zijn steentje aan bijdraagt. Deze afspraken staan gedurende het jaar afwisselend centraal. Uiteraard wordt er ook op groepsniveau middels wisselende activiteiten wekelijks aandacht besteed aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit doen wij met de methode Kwink. Met betrekking tot pesten hanteren wij in onze gehele school een eenduidige aanpak. Deze aanpak kunt u lezen in ons pestprotocol. Onze school heeft een anti-pestcoördinator aangesteld: Juf Elze. Zij is naast de leerkracht het aanspreekpunt bij pestgedrag. Verder monitoren wij jaarlijks de sociale veiligheid m.b.v. WMK. Leerkrachten van alle groepen en de kinderen van groep 5 t/m 8 vullen deze vragenlijst in. Resultaten worden geanalyseerd om vervolgens actief te blijven werken aan de sociale veiligheid op onze school. Hierdoor werken wij continu aan een veilig klimaat en preventief tegen pesten.
Sociale en fysieke veiligheid
Onze school monitort de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen. We nemen een vragenlijst af via Qfeedback.
Sociale veiligheid
Tweejaarlijks monitort ons bestuur de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen, ouders en leerkrachten via organisatie adviesbureau: Beekveld en Terpstra. De uitslagen worden intern besproken en gepubliceerd via het Rozenblaadje en de website van de school. Jaarlijks meten we de veiligheid van onze leerlingen via WMK. Deze resultaten worden na de analyse en verbeterplannen rechtstreeks naar de inspectie geüpload.
Veiligheidsbeleid
Binnen onze school zorgen wij voor voldoende opgeleide EHBO en BHV specialisten. Jaarlijks volgen zij hun herhalingscursus. Minimaal 2x per jaar oefenen wij een ontruiming met kinderen zodat iedereen weet wat we moeten doen bij een ontruimingsalarm. Wij werken met verschillende protocollen die samen ons veiligheidsplan vormen in combinatie met de aanpak voor sociale veiligheid.
Periodiek controleert de brandweer ons gebouw op brandveiligheid. Actiepunten worden direct opgepakt waardoor het gebouw veilig is. Periodiek wordt er bij ons op school ook een risico inventarisatie (RI&E) gehouden waarmee we zicht houden op verbeteringen die zorgen voor een veilige leer- en werkomgeving voor onze kinderen en personeel.
Verwijdering/schorsing van leerlingen
Verwijdering is een maatregel bij zodanig ernstig wangedrag dat het bestuur concludeert dat de relatie tussen school en leerling (ouders) onherstelbaar verstoord is. Verwijdering kan ook plaats vinden vanwege wangedrag van ouders van leerlingen. Schorsing is aan de orde wanneer het schoolbestuur of directie bij ernstig wangedrag van een leerling onmiddellijk moet optreden en er tijd nodig is voor het zoeken naar een oplossing. Ernstig wangedrag van een leerling kan bijvoorbeeld zijn: mishandeling, ernstige bedreiging of belediging via social media, diefstal of herhaald negeren van een schoolregel; de leerling misdraagt zich zo, dat van verstoring van de rust en orde op school en in de klas sprake is. Een beslissing tot verwijdering of schorsing wordt altijd met de uiterste zorgvuldigheid genomen. Het protocol voor schorsen en verwijderen is op te vragen bij de directie.
Meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld
Per 1 juli 2013 is het gebruik van de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling landelijk bij wet verplicht. Als wij op school een vermoeden hebben dat een leerling mogelijk slachtoffer is van huiselijk geweld en/of kindermishandeling, dan handelen wij zoals beschreven staat in de meldcode. Binnen onze school is de intern begeleider in samenwerking met de schoolmaatschappelijk werker aandachtsfunctionaris. De aandachtsfunctionaris bij ons op school is ( juf) Jolande van Kruijsbergen. Haar emailadres is Jolande.Lammers@rvko.nl. Zij kunnen u informatie geven over de meldcode (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huiselijk-geweld/meldcode).
Handle with Care
Bij ons op school werken we - net als alle scholen in Rotterdam - naast de meldcode ook met Handle with Care. In elke klas zitten kinderen die thuis geweld meemaken. Veel kinderen gaan de volgende dag gewoon naar school. De leerkracht weet vaak niet dat er iets ernstigs is gebeurd. Terwijl juist een leerkracht veel kan betekenen voor een kind. Als een kind steun krijgt in de vertrouwde schoolomgeving en zich daar veilig voelt, kan dat helpen om stress te laten zakken. Daardoor heeft het kind de rust om te leren en zich te ontwikkelen. Hoe werkt Handle with Care? Na een huiselijk geweld incident waar de politie bij betrokken is geweest, wordt de volgende schooldag een signaal af gegeven aan school dat de desbetreffende leerling extra steun kan gebruiken. Het signaal bevat alleen de naam, de geboortedatum van het kind en het codewoord Handle with Care. Het bericht dat de school ontvangt bevat verder geen inhoudelijke informatie, wordt direct verwijderd en dus ook niet in het leerling dossier opgeslagen.
Mobiele telefoons en smartwatches op school
Vanaf het schooljaar 2024-2025 is het gebruik van smartphones en smartwatches in de basisscholen wettelijk niet langer toegestaan. Als mobiele telefoons noodzakelijk zijn voor de inhoud van de les, zijn ze wel toegestaan, bijvoorbeeld in een les over mediawijsheid.
Voor onze school hebben wij samen met het team en de ouders (MR) de volgende afspraken gemaakt:
- Wanneer telefoons nodig zijn voor een les, dan mogen ze gebruikt worden. Bijvoorbeeld tijdens een les over mediawijsheid. Echter is het niet noodzakelijk omdat wij met Chromebooks werken.
- Telefoons en smartwatches zijn verder niet toegestaan in de klas, maar mogen wel meegenomen worden naar school. Bij binnenkomst zetten kinderen het uit en leveren ze hun smartphone enof smartwatch in bij de leerkracht. Deze bergt ze op in een kluis. Iedere klas (groep 5 t/m 8) heeft een eigen kluis. Na schooltijd deelt de leerkracht ze weer uit aan de kinderen. Buiten de school worden ze weer ingeschakeld.
- Het meegeven van een telefoon of smartwatch is op eigen risico. De school is niet aansprakelijk voor schade of diefstal.
- Het personeel gebruikt hun telefoon alleen in situaties waarin dat noodzakelijk is zoals; bereikbaar zijn voor het thuisfront bij calamiteiten of het intern bellen bij ongevallen/ calamiteiten.
- Wanneer kinderen onder schooltijd toch hun telefoon of smartwatch gebruiken zonder toestemming, wordt deze ingenomen
en moeten ouders deze buiten schooltijd ophalen.
Anti-pestcoördinator, contactpersoon en/of vertrouwenspersoon
Anti-pestcoördinator - Mevr. Elze van der Toorn - elze.vandertoorn@rvko.nl
Vertrouwenspersoon - Mevr. Jolande van Kruijsbergen - jolande.lammers@rvko.nl