Wat is kwaliteitszorg?
Scholen hebben een plan om de kwaliteit van hun onderwijs te verbeteren. Dit plan helpt de scholen om onderwijs te bieden waar iedereen tevreden over is. Kwaliteitszorg gaat over de manier waarop de doelen in het plan worden bereikt.
Doelen schoolplan
In het schoolplan 2023-2027 staan de grote ontwikkeldoelen beschreven:
- Op onze school verhogen we de resultaten op het gebied van rekenen-wiskunde en begrijpend - en technisch lezen (verbeteren basisvaardigheden).
- Teamleren heeft een vaste plek in onze structuren van samenwerken.
- Op onze school zijn de leerlingen actief betrokken en leren ze van en met elkaar.
- Op onze school verdiepen we het geven van de instructievaardigheden volgens het (expliciete) directe instructiemodel (EDI).
Deze grote ontwikkeldoelen zijn vertaald per schooljaar en te lezen in ons jaarplan wat is goedgekeurd door de MR. Het jaarplan is ter inzage op te vragen bij de directie.
Burgerschap:
Vanuit onze missie, onze kernwaarden en onze visie hebben we de doelen voor Burgerschapsonderwijs vastgesteld:
1. We voeden onze leerlingen op tot fatsoenlijke evenwichtige mensen die respectvol omgaan met zichzelf, de medemens en de omgeving (sociale ontwikkeling).
2. Wij voeden onze leerlingen op tot personen die weten wat democratie inhoudt en die daar ook naar handelen. (democratisch burgerschap).
3. We voeden onze leerlingen op tot mensen die (digitaal) “meedoen”, die (digitaal) actief betrokken willen zijn bij de samenleving, die gericht zijn op (digitale) samenwerking en die iets voor anderen willen betekenen. (participatief burgerschap en digitaal burgerschap).
4. We voeden onze leerlingen op tot personen die kennis hebben van, en respect voor andere opvattingen en overtuigingen (religies - levenswijzen), tot leerlingen met een goed zelfbeeld, met [eigen] opvattingen en een eigen [persoonlijke] identiteit.
5. We zorgen voor kennis en een kritische houding m.b.t. actuele, maatschappelijke thema’s. Onze leerlingen kunnen een standpunt innemen en hun mening over maatschappelijke thema’s verwoorden (maatschappelijke vraagstukken).
6. We richten ons op de algemene ontwikkeling en we geven onze leerlingen culturele bagage mee voor het leven (culturele ontwikkeling).
Wij beschouwen Burgerschap als een belangrijk onderdeel van ons onderwijsprogramma. Natuurlijk komt Burgerschap aan bod bij diverse andere vakken. Omdat wij Burgerschapsonderwijs als een kerntaak zien, kiezen we daarnaast voor een planmatige en gestructureerde aanpak.
Het oefenen van de sociale en maatschappelijke competenties komt aan bod in ons curriculum, bijvoorbeeld tijdens de lessen van Kwink, onze methode voor sociaal emotioneel leren, welke iedere week een half uur of om de week een uur ingeroosterd staan. Daarnaast uiteraard in de praktijk van alledag.
De leraren van onze school gebruiken de Kwink methode voor de sociaal-emotionele ontwikkeling (groep 1 t/m 8). Deze methode biedt systematisch competenties aan. De volgende 5 hoofdcompetenties zijn hierbij van belang: Besef hebben van jezelf, besef hebben van de ander, keuzes kunnen maken, zelfmanagement en relaties kunnen hanteren. De leraren sluiten bij het ontwikkelen van de les(sen) altijd aan bij de kenmerken van hun leerlingen, de leefwereld en de actualiteit. Wij kunnen kinderen helpen om zich te oriënteren op de actualiteit en die te leren duiden, zodat ongenuanceerde meningen, onwenselijke effecten van hypes en grenzeloze emoties op een respectvolle manier in goede banen geleid kunnen worden. Dat is een actief leerproces met als basis een veilige en vertrouwde omgeving voor kinderen.
Drie keer per jaar werken we een actueel thema uit, aansluitend bij de Week Tegen Pesten, de Week van de Mediawijsheid en
de Week van de Lentekriebels. Aan het begin van elk nieuw schoolseizoen werken we volgens het principe van de ‘Gouden
Weken’.
Naast een methode voor sociaal emotionele ontwikkeling maken we gebruik van de methode Blink. Bij het leren kennen van de wijze waarop mensen hun omgeving inrichten, spelen economische, politieke, culturele, technische en sociale aspecten een belangrijke rol. Het gaat daarbij om datgene wat van belang is voor het bestaan, om duurzame ontwikkeling, om (voedsel)veiligheid en gezondheid. Deze manier van kijken en denken zit in alle thema’s van Blink verweven. Het gaat niet alleen om inhoud en stof, maar ook om hoe en waar je dit terugziet in de echte wereld om je heen en wat je daar zelf van vindt.
Naast bovengenoemde methoden zijn er ook nog onze lessen levensbeschouwing. Hierbij maken we gebruik van de methode Hemel en Aarde. Hierbij willen we kinderen op een speelse manier openingen en handreikingen bieden om levensvragen te stellen en samen persoonlijke antwoorden te vinden. We dragen hier op een creatieve manier bij aan de religieuze ontwikkeling van kinderen. We nodigen kinderen uit voor een ontdekkingstocht waarin verwondering, verbeelding en verbinding centraal staan. Waarin ze op zoek gaan naar wat er - in meer of mindere mate - al is. Datgene wat ze niet zien, maar soms wel voelen of weten. De resultaten laten zich binnen de volgende vakken en methoden 'meten:
Het sociaal-emotioneel functioneren van kinderen van groep 3 t/m groep 8 wordt d.m.v. IEP (Hart- en handeninstrumenten IEP LVS) systematisch in kaart gebracht. IEP geeft inzicht in de eventuele ondersteuningsvragen en helpt leerkrachten het gedrag van kinderen beter te begrijpen. Het IEP LVS geeft een beeld van de sociale en emotionele vaardigheden en ontwikkeling van de leerling. Belangrijke aspecten die terugkomen in het profiel van de leerling zijn het beeld dat de leerling van zichzelf heeft, de manier waarop de leerling daarmee omgaat en de rol die de leerling aanneemt in sociale situaties. Ook het omgaan met en inleven in de gevoelens van jezelf en de ander wordt in beeld gebracht. Voor de groepen 1 en 2 wordt 'mijn kleutergroep' ingevuld.
Blink: Bij stap 3, de ‘Test jezelf’, bekijken de kinderen wat ze in de geleide onderzoeksvragen hebben ontdekt en wat ze kunnen gebruiken voor hun eigen onderzoek. Hiervoor worden per thema opdrachtjes en vragen aangeboden die de leerkrachten zelf kunnen aanpassen en die ze ook kunnen inzetten als toets. Ook het ‘product’ dat de kinderen uiteindelijk hebben gemaakt kan worden beoordeeld. Er wordt zo dus meer op vaardigheden getoetst dan alleen kennis. Voor deze producten geeft de leerkrachten-handleiding voorbeelden aan m.b.t. hoe je de kinderen kunt beoordelen. Daarnaast kunnen de kinderen bij stap 6 zichzelf evalueren door middel van Rubrics die we aanbieden in het lesmateriaal.
Hemel en aarde: De betrokkenheid bij de lessen wordt weergegeven op het rapport.
Hoe bereiken we deze doelen?
Wij hebben een stelsel van kwaliteitszorg wat uitgewerkt staat in het schoolplan. Vanuit dit stelsel bewaken en bevorderen wij de kwaliteit van het onderwijsleerproces en de leerresultaten. Het bestuur en wij hebben zicht op de kwaliteit van de school. We hebben toetsbare doelen geformuleerd en er wordt regelmatig geëvalueerd of we deze doelen bereikt hebben. De oorzaken van eventueel tekortschietende onderwijskwaliteit zijn geanalyseerd en waar nodig worden verbeteringen doorgevoerd.
Zie ook informatie onder het kopje "ondersteuning van leerlingen".