Onze school heeft extra aanbod voor het jonge kind: Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) / peuteropvang. We werken samen met een kinderopvangorganisatie in het gebouw van de school. Met Humankind.

Visie jonge kind
Spelen en ontdekken is de basis binnen het kleuteronderwijs. Spelen doen de jonge kinderen het allerliefste. Het is voor hen de manier om de wereld te verkennen en zichzelf te ontwikkelen. Het staat dan ook aan de basis van ons kleuteronderwijs. We
werken met thema’s die zoveel mogelijk aansluiten bij de belevingswereld van het jonge kind. Kleuters hebben binnen deze thema’s een speelleer-omgeving nodig die deze jonge kinderen prikkelt in hun nieuwsgierigheid en uitdaagt met betekenisvolle en uitdagende activiteiten waarbij de kinderen actief en betrokken bezig zijn. De leerkracht houdt daarbij de leerdoelen in het oog: het spelend en ontdekkend leren moet betekenisvol en zinvol zijn en sluit aan bij het spel van kinderen. De leerkracht observeert waar de kansen liggen om de kinderen in de groep verder te helpen. Het is belangrijk de ontwikkeling van iedere kleuter zorgvuldig in kaart te brengen. Dat doen wij met behulp van het observatiesysteem Mijn kleutergroep. Gerichte observaties van de leerkracht zijn daarbij ons uitgangspunt. Naar aanleiding van deze observaties kunnen we het aanbod aan het kind en de groep aanpassen in het themaplan. Het kleuteronderwijs is een interactief proces en komt samen met de kinderen tot stand. We vinden het belangrijk kinderen te begeleiden naar zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid. Binnen de thema’s is hier dan ook genoeg ruimte voor. Een goede samenwerking tussen het onderbouwteam en ouders is van groot belang voor de ontwikkeling van het jonge kind.
Wanneer de leerkracht in de klas en/of het kindvolgsysteem ziet dat een kind stagneert of een voorsprong heeft, schakelt zij de intern begeleiders in. Samen kijken ze dan naar een passend aanbod binnen het themaplan voor het betreffende kind. Na een korte periode wordt er geëvalueerd of het kind voldoende profiteert van dit aanbod. Indien dat niet zo is, wordt de schoolcontactpersoon van het samenwerkingsverband ingeschakeld om mee te denken en eventueel expertise in te schakelen.
Om de leerkrachten te ondersteunen in het signaleren en uitvoeren van zorg, kijken de intern begeleiders mee in het kindvolgsysteem en voeren regelmatig klassenbezoeken uit. Drie keer per jaar hebben wij met alle ouders een rapportgesprek waar de ontwikkelingslijnen vanuit ons kindvolgsysteem worden besproken. Ouders krijgen zo een goed beeld van waar hun kind staat in de ontwikkeling, wat wij doen op school en wat zij eventueel in de huiselijke sfeer kunnen doen om de schoolse ontwikkeling te ondersteunen.
Zodra de leerkracht zorg signaleert worden ouders betrokken als 'educatief partner'. Ouders denken mee in een passende aanpak die zij eventueel thuis ook kunnen ondersteunen. Tijden evaluatiemomenten met leerkracht, intern begeleiders en eventueel het samenwerkingsverband zijn zij ook aanwezig om mee te denken.

Peuterspeelzaal/kinderdagverblijf
De Rozenhorst heeft een peutergroep in het gebouw die valt onder stichting kinderopvang Humankind. In de eerste zes jaar maakt het kind de grootste ontwikkeling door, dit is dan ook hét moment om preventief in te zetten op de taalontwikkeling. Door het stimuleren van de taalontwikkeling en verminderen van taalachterstanden worden de ontwikkelingskansen van jonge kinderen vergroot. Hiervoor gebruikt de voorschool een VVE programma en hanteren zij de woordenschatmethode logo 3000 welke bij de kleuters wordt voortgezet. Het doel hiervan is om taalachterstanden bij jonge kinderen te voorkomen of zo veel mogelijk in te halen en verkleinen. Hierdoor kunnen alle jonge kinderen zo goed mogelijk voorbereid en met eerlijke kansen starten in groep 3.
Eenmaal in groep 1-2 heeft iedere leerkracht zicht op welke kinderen in de groep een doelgroepindicatie hebben en waar en hoe lang zij voorschoolse educatie hebben genoten (zichtbaar in Parnassys). Dit wordt tijdens de intake aan ouders gevraagd en de betrokken kinderopvangorganisatie geeft dit via een warme overdracht door. Deze kinderen worden expliciet benoemd en gevolgd binnen ons kindvolgsysteem en themaplannen.

Samenwerking en doorgaande lijn met de peuteropvanglocatie
Onze school werkt intensief samen met PSZ De Rozentuin. Het doel van deze samenwerking is het creëren van een doorgaande lijn tussen peuters en de voor- en vroegschool waarbij kinderen en ouders gezien worden in hun eigen ontwikkeling. De samenwerking is zichtbaar op de volgende wijze:
- Warme overdracht van kinderen die naar de basisschool gaan, met name kinderen met een doelgroepindicatie.
- Afstemming van de thema’s en activiteiten.
- Bij zorg afstemming tussen ouders, peuteropvanglocatie en school. Kinderopvang, school, SWV en JGZ zijn verbonden,
versterken elkaar en werken samen op inhoud en proces rondom het kind.
- Het aanbieden van woordenschatonderwijs volgens de methode logo3000.
- Samen zorgdragen voor ouderbetrokkenheid door inloopmomenten waarbij ouders met hun kind kunnen werken.

De Rozenhorst volgt de resultaatafspraken die voor de voor- en vroegschool door de gemeente zijn opgesteld. Wij focussen ons hierbij op de warme overdracht van peuter naar kleuter, bij zorg handelen we adequaat, er is een aanbod voor kleuters dat recht doet aan hun ontwikkeling en er zijn warme contacten met wijkpartners. We vinden het belangrijk dat wij goed contact hebben met ouders van de kleuters/jonge kind om zo samen met ouders aan de slag te zijn met de ontwikkeling.
De peuters en kleuters organiseren gezamenlijke activiteiten. Op deze manier leren de peuters de school al een beetje kennen en zo kunnen we de overstap naar de basisschool makkelijker maken. Daarnaast is kinderdagverblijf Rozemarijke in de buurt, waar de school goed contact mee heeft.